D-NA

Feedkak of feedback?

Bekroonde Duitse balletdirecteur smeert uitwerpselen van hond in het gezicht van journaliste na “vernietigende recensie”. (De Morgen 13/02/23)

Natuurlijk en gelukkig komt het in bedrijven en organisaties niet tot dit extreme punt. Of toch niet letterlijk dan. Toch zijn er veel momenten dat als we feedback krijgen, we figuurlijk “kak smeren” in het gezicht van de boodschapper. Dit gebeurt vaak op momenten dat de feedback ervaren wordt als aanvallend. Dit kan ertoe leiden dat we zelf een “fight”-reactie krijgen, en in de tegenaanval gaan. Achteraf hebben we dan misschien spijt van onze uitval, maar het kwaad is dan wel geschied.

Jean-Luc Mommaerts zei ooit in een artikel in Trends: “De manier waarop u op feedback reageert, bepaalt de kwaliteit van de volgende feedback die u krijgt.”

De Duitse balletdirecteur zal niet zitten wachten op een volgende feedback van deze journaliste, maar zijn reactie zal ertoe leiden dat heel wat mensen geremd zullen zijn om openlijk feedback te geven. En willen we echt dat we door onze reacties de deur sluiten voor toekomstige feedback?

Feedback is namelijk een geschenk. Natuurlijk niet de feedback in de “kak”-vorm, maar bij goed gegeven feedback helpt de inhoud je wel bij te leren over jezelf en je relatie met de persoon voor jou. Hierdoor kan je evolueren en je eigen gedrag aanpassen, maar je kan je ook beter afstemmen op de noden van de ander of op wat er nodig is in de samenwerking. Het zorgt er alleszins voor dat je niet verzandt in een vastgeroeste werkrelatie: feedback is het middel om samenwerking te laten evolueren met de wijzigende context.

Een betere reactie op feedback is dus niet om in de tegenaanval te gaan, maar om ervoor open te staan. Probeer dankbaar te zijn dat iemand jou input geeft, en stel zeker vragen om goed te begrijpen wat de ander juist bedoelt.

Maar om goed om te kunnen omgaan met feedback (ook als die niet zo mooi verpakt is) vraagt het dat je zelf in goeden doen bent. Als je eigen lontje te kort is, wordt het heel moeilijk om die dankbaarheid te tonen.  Vandaar dat het zo belangrijk is om aan zelfzorg te doen. Hoe beter je uitgeslapen bent, hoe beter je work-life balans is, hoe meer je jezelf onder controle hebt. Maar ook door zelf al eens stil te staan bij je eigen valkuilen en deze openlijk te delen, te bespreken mindert de neiging om ze te verbergen of het gevoel van gepakt te worden.

Toch gaat ook de “besmeerde” journaliste niet helemaal vrijuit. In het geven van feedback heb je ook altijd een verantwoordelijkheid: geef je feedback op een constructieve manier (met het doel om bij te leren) en doseer je feedback. Denk ook na wanneer en waar je feedback geeft. Feedback geven met een publiek erbij zorgt voor heel wat onveiligheid en dan is het logisch dat iemand zich vooral probeert goed te houden of goed voor te doen. De kans dat de feedback dan ook binnenkomt wordt veel kleiner.

Het goede nieuws is dat goed reageren op feedback te trainen is, net zoals een spier. Door veel te oefenen zal je automatische piloot gemakkelijker terugvallen op luisteren, en minder geneigd zijn om aan te vallen.

Wij trainen mensen via workshops met een acteur in het geven en ontvangen van feedback. Verder coachen we mensen die het rond dit thema moeilijk hebben en werken zo aan hun professionele maturiteit. 

Vanuit D-NA werken wij ook rond een gezonde feedbackcultuur in bedrijven en organisaties. Je kan hiervoor beroep doen op onze procesbegeleiders, zij tekenen graag een traject met jou uit.

Peter Engelborghs

Managing Partner D-NA

 

Afbeelding: Jakayla Toney, via Unsplash

Verkennend gesprek?